Imago en campagnes
Als verbinder en versterker van de bouw en infra is een van onze doelen om een aantrekkelijke sector te zijn én te blijven. Dat doen we onder andere door continu verder te bouwen aan het positieve imago van de sector door de inzet van campagnes. Ook maken we ons hard om de instroom binnen de bouw en infra te bevorderen. Op deze pagina lees je hier meer over.
Over ons campagnehuis
Het campagnehuis geeft weer op welke niveaus we campagne voeren voor de bouw en infra. Enerzijds om het imago van onze sector te verbeteren of de (zij)- instroom te bevorderen. Onze campagnes hebben verschillende doelen en doelgroepen. Op deze manier willen we zoveel mogelijk de instroom bij onze leden bevorderen. Met de inzet van arbeidsmarktcommunicatie vormt dit het dak van het huis.
Campagnes
De bouw maakt het
Doelgroep: Nederlanders
'De bouw maakt het' is de imagocampagne van ons en onze leden. Hiermee laten we zien hoe belangrijk de bouw en infra is voor ons land. We laten aan Nederlanders, kinderen en jongeren zien hoe mooi én maatschappelijk relevant onze sector is. We leggen uit waarom werken in de bouw- en infrasector de meest fantastische en dynamische sector is om in te werken. Onder deze campagne hangen verschillende publiekscampagnes en promotiemerken voor diverse doelgroepen.
Wij Bouwen de Toekomst
Doelgroep: kinderen en hun ouders
Op themapark Wij Bouwen de Toekomst krijgen jonge kinderen en hun ouders antwoorden op vragen als: Wat komt er allemaal kijken bij het bouwen van een woning? Welke materialen worden er gebruikt en welke machines rijden er rond op de bouwplaats? Verder kunnen ze ervaren hoe een torenkraan er van dichtbij uitziet, een verkeersplein werkt en hoe je je weg vindt in een doolhof van rioolbuizen. Wil je meer lezen?
De bouw maakt het op school
Doelgroep: kinderen
Voor bouw- en infrabedrijven zodat zij op een leuke en gemakkelijke manier aan kinderen op de basisschool kunnen vertellen over hun mooie werk. Meer lezen over deze campagne en het materiaal downloaden? Klik dan hier.
Bouwvrouwen
Doelgroep: vrouwen
Met de minicampagne #bouwvrouwen hebben we in 2024 voor de vierde keer in de aanloop naar Internationale Vrouwendag op 8 maart vrouwelijke rolmodellen in de bouw laten zien. Lees hier meer over deze campagne.
Dag van de Bouw
Doelgroep: Nederlanders
De Dag van de Bouw is de dag waarop bouwlocaties door heel Nederland hun bouwhekken openstellen om mensen kennis te laten maken met de positieve aspecten en de maatschappelijke betekenis van de bouw en infra. De Dag van de Bouw wordt in 2025 voor de achttiende keer georganiseerd. Kijk hier voor meer informatie over de campagne.
Onderwijsdag van de Bouw
Doelgroep: kinderen
Jaarlijks terugkerend evenement, de dag voorafgaand aan de Dag van de Bouw. Georganiseerd door ons. Op deze dag kunnen kinderen op verschillende manieren kennismaken met de bouw en infra. Daarnaast helpen we bouw- en infrabedrijven met materialen waarmee zij op deze dag op school een verhaal over de sector kunnen vertellen en met de kinderen aan de slag kunnen gaan. Natuurlijk kan dit ook op een andere dag voorafgaand aan de Dag van de Bouw. Meer lezen en de toolkit downloaden om zelf aan de slag te gaan? Lees dan hier verder.
Instroom
Jij gaat het maken
Doelgroep: jongeren en zij-instromers
Samen met de Aannemersfederatie Nederland, WoningBouwersNL, Vereniging van Waterbouwers, FNV Bouwen en Wonen en CNV Vakmensen hebben we de handen ineengeslagen en werken we samen voor meer instroom en behoud van mensen voor onze sector. Met de campagne Jij gaat het maken laten de cao-partijen sinds 2022 jongeren en 'switchers' zien dat zij in de bouw en infra kunnen werken aan hun eigen toekomst én aan die van Nederland.
Kijk voor meer informatie over de campagne op de speciale website. Bedrijven vinden daar ook promotiemateriaal en een gratis lespakket voor middelbare scholieren (bovenbouw vmbo/havo/vwo).
Civiele Helden
Doelgroep: scholieren
Online wervingscampagne waarin scholieren kennismaken met de wereld van civiele techniek. Steeds minder scholieren kiezen voor deze studie, dus besloten de hogescholen de handen ineen te slaan om het vakgebied beter op de kaart te zetten. Vanaf september 2024 wordt de campagne nogmaals herhaald.
Civiele Helden is een initiatief van het Domein Built Environment (dat is het netwerk hogescholen met opleidingen in het kennisdomein Built Environment). De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door ons vanuit het meerjarenprogramma Toekomst van werk. Ook Civilion, KIVI, NL Ingenieurs en de Vereniging van Waterbouwers zijn betrokken. Kijk hier voor meer informatie over de campagne.
Campagne om de infra onder de aandacht te brengen (in ontwikkkeling)
Doelgroep: jongeren 20-27 jaar
Uit ons imago-onderzoek is gebleken dat bij de doelgroep die voor de infrasector het meeste interessant is, deze juist 'onzichtbaar' is. Het doel van deze social media campagne is om de infrasector zichtbaar te maken bij de kansrijke doelgroep, en hen te overtuigen te kiezen voor deze aantrekkelijke sector als werkgever en zo de instroom te bevorderen.
Deze campagne start medio september. Zodra de campagnesite live is zullen we deze hier delen.