Logo Bouwend Nederland
  1. Home
  2. Nu bouwen aan morgen
  3. Voorbeelden uit de praktijk
  4. Digital contractor

Digital Contractor

“Het is niet de sterkste soort die overleeft, noch de meest intelligente. Het is degene die zich het beste kan aanpassen.” Aldus een bekend citaat. Papieren processen zijn langzaam, onnauwkeurig en kostbaar. Ze zijn niet meer van deze tijd. Digitalisering van werkprocessen klopt op de deur, het wordt tijd ze binnen te laten.

Relevantie

De bouwbranche heeft intussen ook voorzichtig de weg gevonden naar digitalisering van haar bedrijfsprocessen. Een belangrijke ontwikkeling die aansluit op de vraag van klanten naar snelheid, kostenbesparing en betere kwaliteit.

Achtergrond

De bouw staat voor grote veranderingen. Het is een kwestie van aanpassen of ten onder gaan. Er staat de branche een enorme golf van digitalisering en innovatie te wachten. Het belang van digitalisering en innovatie wordt nog meer
onderstreept door de situatie omtrent de coronacrisis. Intussen zijn bedrijven begonnen met het upgraden van hun software voor bedrijfsbeheer en hun operationele software om zo te kunnen inspelen op ontwikkelingen als cloud-computing voor zakelijke activiteiten wereldwijd.

Daarnaast moeten aannemers ook sneller, slimmer en met meer mobiliteit bouwen om dingen in real-time op kantoor, op de werkplek of onderweg te doen. Wie daarbij geen technologie gebruikt, zal de klus gewoon niet meer kunnen afmaken.

Uitdagingen

De bouwbranche vertrouwt nog steeds voornamelijk op papier om processen en resultaten te beheren.

Het gebrek aan digitalisering vertraagt het delen van informatie. Bovendien wordt er vaak vanuit verschillende versies van de werkelijkheid gewerkt. Het gebruik van papier maakt het moeilijk om gegevens vast te leggen en te analyseren. Slecht beheerde papierprocessen leiden ook routinematig tot onenigheid tussen opdrachtgevers en aannemers over zaken als bouwvoortgang, wijzigingsopdrachten en claimbeheer.

Actie

De omslag naar digitalisering zal moeten worden ingezet door leidinggevenden en managers. Zij moeten een duidelijke definitie geven van hoe ‘digitaal’ waarde voor het bedrijf kan creëren. Dat betekent dat ze niet alleen het accent moeten leggen op technologische aspecten, maar minstens zoveel tijd zullen moeten besteden aan operationele verandering. Oftewel: veel aandacht besteden aan de ‘menselijke kant’ om daarmee de medewerkers te stimuleren tot het realiseren van een aanzienlijke productiviteitswinst.

Resultaat

Verdere digitalisering in de bouw zal tal van voordelen meebrengen. Zo zal werken met geïntegreerde, cloud-gebaseerde bouwsoftwareplatforms ertoe leiden dat aannemers dezelfde gegevens kunnen gebruiken in de backoffice, het veld en door hele projectteams. De overmaat aan afdelingen kan worden verminderd en projecten kunnen worden uitgevoerd in real-time, met echte, bruikbare gegevens. Deze digitalisering maakt een eind aan papieren en handmatige processen, bespaart tijd, vermindert risico’s en fouten en verbetert de productiviteit en winstgevendheid.

Impact

Opdrachtgevers en aannemers beginnen oplossingen voor digitale samenwerking en mobiliteit op de bouwplaats in te zetten. Een groot wereldwijd bouwbedrijf heeft onlangs een gezamenlijke ontwikkelingsovereenkomst met een softwareleverancier aangekondigd om een cloud-gebaseerd, mobiel ingeschakeld veldbewakingsplatform te ontwikkelen dat projectplanning, engineering, fysieke controle, budgettering en documentbeheer voor grote projecten samenvoegt. Daarnaast hebben verschillende grote projectontwikkelaars hun werkstromen voor projectbeheer al met succes gedigitaliseerd.

En nu?

Digitalisering van de werkprocessen en die opnemen in de bedrijfsstrategie van een aannemer zal niet zonder slag of stoot gaan, maar is zeker noodzakelijk voor een gezond toekomstbeeld. De aanpak kan er als volgt uit zien:

 Focus op het oplossen van pijnpunten, niet op het implementeren van IT-oplossingen;

  • Herstructureer je engineering teams en vul ze waar nodig aan met nieuwe, andere deskundigen;
  • Pas projectprocessen/evaluaties aan om toegevoegde waarde vast te leggen;
  • Implementeer digitaalwerkende use-cases die samenwerking bevorderen;
  • Verbind projecten om impact binnen de onderneming te creëren.

 

Download de volledige case als PDF

Links

Biografie