1. Home
  2. Nieuws
  3. Volkerwessels materieel logistiek wijst mede leden de emissieloze weg

VolkerWessels Materieel & Logistiek wijst mede-leden de emissieloze weg

Vrijdag 31 mei 2024

Leerzaam maar vooral heel inspirerend was de zero-emissiebijeenkomst van dinsdag 21 mei. Op de BouwHub voor MorgenWonen van VolkerWessels Materieel & Logistiek (VWML) in Rijssen kregen de leden van Regio Oost van alles te horen over hoe de gastheer de transitie naar een emissievrije bouw en bouwlogistiek aanpakt.

De transitie naar zero-emissie veroorzaakt veel zorgen bij bouwondernemers. “Wat gebeurt er als dieselbusjes binnenkort de stad niet meer in mogen?” “Welke impact hebben milieuzones op de materiaalvoorziening?” “Is er voldoende elektrisch materieel beschikbaar?” “En hoe zit het met de netcongestie bij het opladen van elektrisch materieel?” Tijdens de bijeenkomst werden deze vier thema's uitgebreid besproken. VolkerWessels Materieel & Logistiek heeft al aanzienlijke stappen gezet in deze transitie en deelt graag hun ervaringen met collega-bouwers.

Samenwerking binnen de sector

Wilbert Schellens en Jorrit van Ommen van Bouwend Nederland regio Oost openden de bijeenkomst met een toelichting op de transitie. Hoewel de overgang naar emissievrij bouwen uitdagend is, benadrukten zij dat deze onvermijdelijk is. “Samenwerking binnen de sector is essentieel om oplossingen te vinden, kennis te delen en van elkaar te leren.” Willemijn Visscher, coördinator meerjarenplan mobiliteit bij Bouwend Nederland legde vervolgens uit waarom deze transitie noodzakelijk is, verwijzend naar Europese afspraken voor een schonere en gezondere leefomgeving en de doelstelling om in 2030 emissievrij te bouwen.

Praktijkervaringen van VolkerWessels

Ron Frazer, algemeen directeur van VWML, deelde samen met collega’s Sten Meurs en Sebastian Hegeman hun aanpak van de transitie naar emissievrij bouwen en bouwlogistiek. De inzet van elektrisch materieel en de keuzes voor aanschaf, lease en huur kwamen uitgebreid aan bod. Interessant voor de leden was het concept van de BouwHub. Deze hubs bevinden zich aan de rand van steden, waar materialen buiten de milieuzones worden geleverd en vervolgens met elektrische voertuigen naar de bouwplaats worden gebracht. Dit vermindert niet alleen de emissies, maar ook het aantal verkeersbewegingen. Door prefabricage, voormontage en het maken van “slimme werkpakketten”, worden verkeersbewegingen verder gereduceerd en kan de arbeidsproductiviteit toenemen. Een voorbeeld hiervan is zusterbedrijf De Mors, dat met MyCuby prefab badkamer- en toiletunits produceert.

Een positieve insteek

Deelnemers waren nieuwsgierig of VWML problemen ondervindt zoals beperkte beschikbaarheid van materieel en laadproblematiek. Frazer erkende dat zij dezelfde uitdagingen tegenkomen als andere bedrijven en dat niet elk probleem al opgelost is. Hij benadrukte echter het belang van een positieve benadering:  kijk wat er al wel mogelijk is in plaats van verzet tegen de transitie. Frazer geeft verder aan dat vanuit een lange termijn visie er voor elke uitdaging een praktische en betaalbare oplossing wordt gezocht. Als voorbeeld noemde hij het organiseren van laadpleinen door VWML bij haar bouwhubs, zodat elektrisch materieel daar van stroom kan worden voorzien.

Keuzestress bij materieel

Roy Driessen van LeasePlan, ledenvoordeelpartner, gaf een presentatie over de materieelkant van de transitie. Hij kreeg veel vragen over de beste keuze: nu elektrisch aanschaffen of wachten? Driesen verwacht een run op dieselbusjes, aangezien de BPM voor deze voertuigen per 1 januari 2025 stijgt. Door de prijsstijging zullen mensen waarschijnlijk eerder kiezen voor elektrisch materieel. Voor twijfelaars was het geruststellend dat LeasePlan geen probleem maakt van contractwijzigingen bij een overstap naar zero-emissie.

Rondleiding en afsluiting

Na de presentaties volgde een rondleiding door het bedrijf. De leden kregen inzicht in de logistieke organisatie voor industriële woningbouw (MorgenWonen) en konden de prefabricageonderdelen van MyCuby en het elektrisch materieel van de gastheer bekijken. Ook maakten de deelnemers kennis met de elektrische busjes van ledenvoordeelpartner Renault. De bijeenkomst werd afgesloten met een informele borrel, waar volop gelegenheid was om na te praten onder het genot van een hapje en een drankje.

Jorrit van Ommen
Verenigingsmanager Regio Oost
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 19 november 2024
Geen twee kapiteins op één schip bij Hoogeboom uit Raalte

"Onze opa begon het bedrijf in 1935. Nu hebben mijn broer Jurgen en ik de dagelijkse leiding over de werkzaamheden van Hoogeboom. We drinken echter elke dag koffie met mijn ouders. Mijn vader is met zijn 80 jaar nog steeds betrokken. Sinds het begin van dit jaar is mijn oudste zoon Lars in het bedrijf gestapt. Op zaterdag werken zijn jongere broer en neven ook bij ons. Ja, ik denk dat we met recht kunnen zeggen dat we een familiebedrijf zijn", lacht Gert Hoogeboom.

Woensdag 13 november 2024
VVD Gelderland gaat met bouwpraktijk om tafel: van problemen naar oplossingen

Op uitnodiging van de VVD-fractie in Gelderland kwamen verschillende provinciale en lokale politici samen met experts uit de praktijk om te praten over de knelpunten in de woningbouw. Speciale gasten waren Peter de Groot, Tweede Kamerlid voor de VVD en woordvoerder op onder andere het woningbouwdossier, en Friso de Zeeuw, ervaringsdeskundige op het gebied van onder meer gebiedsontwikkelingen vanuit diverse (bestuurlijke) functies.

Maandag 11 november 2024
Geanimeerde discussies over de Veiligheidsladder

De Veiligheidsladder stond donderdag 7 november centraal bij de bijeenkomst van de contactgroep KAM Regio Oost. Orly Polak, schrijfster van het boek ‘Samen klimmen op de Veiligheidsladder naar trede 3’, gaf de deelnemers veel nuttige tips en handvatten voor een goede veiligheidscultuur.