VolkerWessels Materieel & Logistiek wijst mede-leden de emissieloze weg
Vrijdag 31 mei 2024
Leerzaam maar vooral heel inspirerend was de zero-emissiebijeenkomst van dinsdag 21 mei. Op de BouwHub voor MorgenWonen van VolkerWessels Materieel & Logistiek (VWML) in Rijssen kregen de leden van Regio Oost van alles te horen over hoe de gastheer de transitie naar een emissievrije bouw en bouwlogistiek aanpakt.
De transitie naar zero-emissie veroorzaakt veel zorgen bij bouwondernemers. “Wat gebeurt er als dieselbusjes binnenkort de stad niet meer in mogen?” “Welke impact hebben milieuzones op de materiaalvoorziening?” “Is er voldoende elektrisch materieel beschikbaar?” “En hoe zit het met de netcongestie bij het opladen van elektrisch materieel?” Tijdens de bijeenkomst werden deze vier thema's uitgebreid besproken. VolkerWessels Materieel & Logistiek heeft al aanzienlijke stappen gezet in deze transitie en deelt graag hun ervaringen met collega-bouwers.
Samenwerking binnen de sector
Wilbert Schellens en Jorrit van Ommen van Bouwend Nederland regio Oost openden de bijeenkomst met een toelichting op de transitie. Hoewel de overgang naar emissievrij bouwen uitdagend is, benadrukten zij dat deze onvermijdelijk is. “Samenwerking binnen de sector is essentieel om oplossingen te vinden, kennis te delen en van elkaar te leren.” Willemijn Visscher, coördinator meerjarenplan mobiliteit bij Bouwend Nederland legde vervolgens uit waarom deze transitie noodzakelijk is, verwijzend naar Europese afspraken voor een schonere en gezondere leefomgeving en de doelstelling om in 2030 emissievrij te bouwen.
Praktijkervaringen van VolkerWessels
Ron Frazer, algemeen directeur van VWML, deelde samen met collega’s Sten Meurs en Sebastian Hegeman hun aanpak van de transitie naar emissievrij bouwen en bouwlogistiek. De inzet van elektrisch materieel en de keuzes voor aanschaf, lease en huur kwamen uitgebreid aan bod. Interessant voor de leden was het concept van de BouwHub. Deze hubs bevinden zich aan de rand van steden, waar materialen buiten de milieuzones worden geleverd en vervolgens met elektrische voertuigen naar de bouwplaats worden gebracht. Dit vermindert niet alleen de emissies, maar ook het aantal verkeersbewegingen. Door prefabricage, voormontage en het maken van “slimme werkpakketten”, worden verkeersbewegingen verder gereduceerd en kan de arbeidsproductiviteit toenemen. Een voorbeeld hiervan is zusterbedrijf De Mors, dat met MyCuby prefab badkamer- en toiletunits produceert.
Een positieve insteek
Deelnemers waren nieuwsgierig of VWML problemen ondervindt zoals beperkte beschikbaarheid van materieel en laadproblematiek. Frazer erkende dat zij dezelfde uitdagingen tegenkomen als andere bedrijven en dat niet elk probleem al opgelost is. Hij benadrukte echter het belang van een positieve benadering: kijk wat er al wel mogelijk is in plaats van verzet tegen de transitie. Frazer geeft verder aan dat vanuit een lange termijn visie er voor elke uitdaging een praktische en betaalbare oplossing wordt gezocht. Als voorbeeld noemde hij het organiseren van laadpleinen door VWML bij haar bouwhubs, zodat elektrisch materieel daar van stroom kan worden voorzien.
Keuzestress bij materieel
Roy Driessen van LeasePlan, ledenvoordeelpartner, gaf een presentatie over de materieelkant van de transitie. Hij kreeg veel vragen over de beste keuze: nu elektrisch aanschaffen of wachten? Driesen verwacht een run op dieselbusjes, aangezien de BPM voor deze voertuigen per 1 januari 2025 stijgt. Door de prijsstijging zullen mensen waarschijnlijk eerder kiezen voor elektrisch materieel. Voor twijfelaars was het geruststellend dat LeasePlan geen probleem maakt van contractwijzigingen bij een overstap naar zero-emissie.
Rondleiding en afsluiting
Na de presentaties volgde een rondleiding door het bedrijf. De leden kregen inzicht in de logistieke organisatie voor industriële woningbouw (MorgenWonen) en konden de prefabricageonderdelen van MyCuby en het elektrisch materieel van de gastheer bekijken. Ook maakten de deelnemers kennis met de elektrische busjes van ledenvoordeelpartner Renault. De bijeenkomst werd afgesloten met een informele borrel, waar volop gelegenheid was om na te praten onder het genot van een hapje en een drankje.
Gerelateerd nieuws
Op donderdag 17 april jongstleden stond de Digitaliseringsbijeenkomst voor de regio Oost op het programma. Voor dit ochtendevenement had de organisatie het Van der Valk Hotel De Cantharel in Apeldoorn gekozen. Twee keer per jaar wordt de Digitaliseringsbijeenkomst georganiseerd. Een in april en een in november”, begint Isa Klein Tuente, verenigingsmanager regio Oost. “Hierbij nodigen wij altijd onze leden uit die hebben aangegeven dat zij interesse in dergelijke bijeenkomsten hebben, vaak kiezen we er ook voor om alle leden uit de regio uit te nodigen omdat we denken dat het goed is dat onze leden weten dat wij deze bijeenkomsten faciliteren. Denk niet alleen aan IT’ers en marketeers, maar ook aan directeuren die benieuwd zijn naar de digitale ontwikkelingen binnen de bouw en infra. De insteek van deze bijeenkomsten is nooit in beton gegoten. Wanneer het op digitalisering aankomt, luisteren we goed naar de behoeften van onze leden.”
Donderdag 3 april was het een drukte van jewelste voor Bouwend Nederland regio Oost: in het centrum van Zwolle vond namelijk de Inframarktdag van de drie regio Oost-provincies Flevoland, Overijssel en Gelderland plaats. Met ‘Samen Leren, Slimmer Werken’ als overkoepelende insteek van de dag werd het een meer dan informatieve ochtend – dit alles voorzien van een vleugje filosofie én vertrouwen.
Samuel Batenburg uit Vriezenveen heeft tijdens de Nederlandse kampioenschappen timmeren de torenhoge verwachtingen volledig waargemaakt. Hij won met overtuiging goud en daarmee kwalificeerde hij zich ook voor de Europese kampioenschappen die later dit jaar in Herning, Denemarken gehouden gaan worden. Samuel schaart zich met zijn titel als tiende in de imposante rij van kampioenen die het opleidingsbedrijf Bouwmensen Almelo afleverde.