1. Home
  2. Nieuws
  3. Het familiebedrijf als aantrekkelijke werkgever

Het familiebedrijf als aantrekkelijke werkgever

Maandag 26 augustus 2024

Hogeschool Windesheim start, samen met de hogescholen Hanze en Arnhem/Nijmegen (HAN) een nieuw onderzoeksproject dat gericht is op familiebedrijven in de bouw- en infra sector. Doel van dit project is om familiebedrijfsondernemers te helpen hun concurrentiepositie op de arbeidsmarkt te verstevigen.

Door de krapte op de arbeidsmarkt is het werven en behouden van personeel een van de grootste uitdagingen voor bedrijven vandaag de dag. Dat geldt voor alle bedrijven, maar vooral voor het mkb, omdat grotere bedrijven, de overheid en andere organisaties in dezelfde werknemerspoel vissen. Het mkb bestaat voor het grootste deel uit familiebedrijven.

Alles is familie

In familiebedrijven zijn de familie en het bedrijf sterk met elkaar verbonden, soms al generaties lang. Deze gezamenlijke geschiedenis zorgt voor een duidelijke bedrijfsidentiteit en een vaak informele familiecultuur waarin de lijnen kort zijn. Op de arbeidsmarkt kan deze bedrijfscultuur een voordeel zijn. Dit project is dan ook bedoeld om ondernemers te helpen de mogelijke voor- en nadelen voor hun familiebedrijf op de arbeidsmarkt te verkennen en het werkgeversmerk van hun bedrijf te ontwikkelen.

De methode

Het project is een samenwerkingsverband tussen de hogescholen Windesheim (Zwolle), Hanze (Groningen) en HAN (Arnhem/Nijmegen) en 10 tot 15 mkb-familiebedrijven. Deze bedrijven worden gedurende anderhalf tot twee jaar (2025-2026) gevolgd door onderzoekers van de hogescholen. In deze periode zullen verschillende projectactiviteiten georganiseerd worden. Voor plenaire (netwerk)bijeenkomsten geldt dat deze doorgaans op een centrale locatie georganiseerd zullen worden. Ander activiteiten, zoals interviews en workshops, zullen op de bedrijfslocaties plaatsvinden. Eerst ontwikkelen we met behulp van de deelnemende bedrijven kennis en inzichten over de manier waarop de familiebedrijfsidentiteit benut kan worden om potentiële arbeidskrachten aan te trekken en zittende medewerkers te behouden. Op basis daarvan worden bruikbare tools ontwikkeld waarmee familiebedrijven beter in staat zijn een bij hen passende werkgeversprofilering te kiezen en deze praktisch uit te werken.  

Voor wie?

Bedrijven uit de bouw- en infra sector met tussen de (ongeveer) 20 en 100 medewerkers. Het project is met name (maar niet alleen) aantrekkelijk voor bedrijven die zichzelf in één of meer van de volgende omschrijvingen herkennen:

  • Wij profileren ons al als familiebedrijf, maar willen daar graag meer mee doen/meer uithalen op de arbeidsmarkt;
  • Wij profileren ons op dit moment niet als familiebedrijf en we vragen ons af of het voor ons werkgeversmerk gunstig voor ons zou zijn om dat wel te doen;
  • Wij merken dat wij naar werknemers toe niet consistent zijn in de communicatie over wie wij zijn als bedrijf;
  • Wij zitten in een transitiefase waarbij ook de familie- en/of de bedrijfsidentiteit mogelijk verandert (bijvoorbeeld een nieuwe generatie eigenaren, een huwelijk, een fusie) en wij denken na over wat dit voor ons bedrijf als werkgever betekent.  

Doe je mee?

Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Van de deelnemende bedrijven verwachten we dat de eigenaar(s) samen met andere relevante medewerkers bereid zijn mee te werken en dat ze gemiddeld één keer per 6 weken actief participeren in de onderzoeksactiviteiten. De data van deze activiteiten worden zoveel mogelijk in overleg met u vastgesteld. Na uw aanmelding volgt op korte termijn een intakegesprek waarin uw verwachtingen en wensen geïnventariseerd worden. Het project start aan het begin van 2025 met een gezamenlijke aftrap.   

Ben je geïnteresseerd geraakt in deelname of kent u een familiebedrijf dat mogelijk geïnteresseerd is? Of heb je vragen? Neem dan contact op met Jorrit van Ommen, verenigingsmanager Regio Oost.

Jorrit van Ommen
Verenigingsmanager Regio Oost
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Zondag 4 augustus 2024
Nieuwe JBN Oost-voorzitter wil om tafel met generatiegenoten

Meer verbinding met het 'grote' Bouwend Nederland, de focus op inhoudelijke zaken, aandacht voor transparante samenwerking én gezelligheid op z'n tijd. Dat zijn de speerpunten waar Marco Bouwmeester voor staat. Sinds september vorig jaar is hij voorzitter van Jong Bouwend Nederland in regio Oost. Hoe gaat hij dat aanpakken?

Donderdag 25 juli 2024
Oost aan de slag met de ontwikkeling van je medewerkers

De bouwsector staat bekend om zijn dynamiek en constante ontwikkeling. In deze snel veranderende industrie is het essentieel dat bedrijven en hun werknemers zich blijven ontwikkelen en nieuwe vaardigheden aanleren. Regio Oost heeft hierop ingespeeld en een workshop georganiseerd die is gericht op de leercultuur binnen de sector.

Maandag 22 juli 2024
Technodiscovery brengt techniek dichter bij jongeren

De vraag naar technisch geschoolde medewerkers is groter dan ooit, aar hoe maak je het personeel van de toekomst enthousiast voor techniek? In Ede, midden in de Foodvalley, plant het leer- en ontdekcentrum TechnoDiscovery het zaadje van techniek al jaren bij basisschoolleerlingen, VO-leerlingen van leerjaar 1 en 2 én docenten.