Geen twee kapiteins op één schip bij Hoogeboom uit Raalte
Dinsdag 19 november 2024
"Onze opa begon het bedrijf in 1935. Nu hebben mijn broer Jurgen en ik de dagelijkse leiding over de werkzaamheden van Hoogeboom. We drinken echter elke dag koffie met mijn ouders. Mijn vader is met zijn 80 jaar nog steeds betrokken. Sinds het begin van dit jaar is mijn oudste zoon Lars in het bedrijf gestapt. Op zaterdag werken zijn jongere broer en neven ook bij ons. Ja, ik denk dat we met recht kunnen zeggen dat we een familiebedrijf zijn", lacht Gert Hoogeboom.
In de bijna 90 jaar dat het bedrijf bestaat, is Hoogeboom uitgegroeid tot een begrip op het gebied van grond-, weg- en waterbouwwerkzaamheden, recycling en verhuur van machines en containers. Het bedrijf dat destijds in Raalte werd opgericht, heeft nu 80 mensen in dienst bij de verschillende vestigingen in Raalte, Zwolle, Apeldoorn en Enschede. "We richten ons ook op sloopwerkzaamheden, (met name circulair), asbest- en bodemsaneringen, damwanden, bronbemaling, riolering en bestrating. Wat begon als een werktuigenvereniging in de agrarische sector, is nu een bedrijf met een modern en specialistisch machinepark, waar mogelijk elektrisch, dat regionaal actief is", aldus Gert.
Twee kapiteins op één schip
Twee broers aan de leiding van een bedrijf, is dat niet een beetje als twee kapiteins op één schip? "Nee", antwoordt Gert meteen. "Van nature hebben Jurgen en ik hele andere interesses. Hij is een operationele man en heeft de SOMA machinistenopleiding gevolgd. Hij is graag buiten en overziet de projecten. Ik ben meer een kantoormens. Ik hou me bezig met het binnenwerk en de klanten. Daarnaast ben ik een hobbyprogrammeur. Ik heb de software voor ons bedrijf ontwikkeld. We zitten niet in elkaars vaarwater want we zijn goed in andere dingen. Één ding hebben we gemeen: we vinden beiden de weg- en waterbouw een fantastisch mooi vak. We denken graag projecten uit en genieten ervan als die vervolgens uitgevoerd worden." Deze splitsing in interesses ziet Gert ook terug in de volgende generatie. "Jurgens zoons hebben veel belangstelling voor de operationele kant en ons machinepark, terwijl mijn zoons meer aandacht hebben voor het werk dat vanuit ons kantoor allemaal wordt geregeld . Mijn dochter heeft overigens voor een heel andere sector gekozen. Dat kan natuurlijk ook, niemand is verplicht het bedrijf in te stappen."
Buiten de deur kijken
Toch besloot oudste zoon Lars om wel aan de slag te gaan bij Hoogeboom, maar pas nadat hij elders ervaring had opgedaan. "Ik heb Logistics Engineering gestudeerd en heb daarna voor twee sloop- en infra bedrijven in de buurt gewerkt. Op een gegeven moment begon het te kriebelen. Ik had al redelijk wat ervaring opgedaan in het familiebedrijf op zaterdagen en wilde graag in het familiebedrijf aan de slag. Sinds begin dit jaar ben ik terug en heb het erg naar mijn zin", aldus Lars. Gert vertelt dat er op zaterdag bij Hoogeboom meer zaadjes worden geplant voor een mooie carrière binnen de weg- en waterbouwsector. "Op deze dag wordt het bedrijf gerund door jonge mensen van 15 tot 21 jaar. Wij zijn er uiteraard bij om een oogje in het zeil te houden, maar alle locaties zijn bezet door jongeren. Daar blijft er zeker een aantal van hangen, is het niet bij ons, dan is het wel bij een ander bedrijf in onze sector."
Vader als stille kracht
Hoe ervaren broers Gert en Jurgen het nauwe samenwerken in het familiebedrijf? "Ik vind het erg fijn dat we met z’n tweeën zijn", vertelt Gert. "We kunnen ideeën met elkaar bespreken en plannen doornemen. Omdat we familie zijn, ken je elkaar door en door, waardoor je snel kan schakelen. Soms bespreken we ’s ochtends iets bij de koffie en voeren we het ’s middags al uit. We hebben best wel eens een meningsverschil, maar je bent broers en accepteert meer van elkaar. We komen er altijd uit met elkaar, waarbij we de mening van onze vader ook meewegen." Een wat ingewikkelder aspect van het familiebedrijf vindt Gert dat ze soms wel eens erg ver gaan in hun dienstverlening. "We zijn erg betrokken en doen veel om een goed resultaat te leveren. We hebben van jongs af aan meegekregen dat de je pas stopt als de klant tevreden is." Ook de werknemers en de zorg voor hen, neemt een heel belangrijke plaats in bij Hoogeboom. "Dat wordt gewaardeerd door hen en hun familie, horen we vaak. Ik denk dat dat in het DNA van een familiebedrijf zit", besluit Gert. "Het past ook bij de drie waarden die we het belangrijkst vinden binnen Hoogeboom: we zijn sterk in uitvoering, we zijn klantgericht en we vinden het erg belangrijk om de club bij elkaar te houden."
Gerelateerd nieuws
"Mijn ouders hebben ons altijd vrijgelaten om te kiezen of we in het familiebedrijf wilden werken," vertelt Merle Scholte op Reimer. "Ondanks dat ik tijdens mijn jeugd eigenlijk nooit die ambitie had, besloten mijn partner Lex en ik na afronden van onze studies om toch in het bedrijf te stappen. We werden met open armen ontvangen." Sinds 2016 zijn zij als derde generatie werkzaam in het mooie familiebedrijf Scholte op Reimer uit Vasse.
De Open Hofkerk is een beeldbepalend gebouw in Wolfheze. Ontwikkelaar Schipper Bosch en bouwbedrijf Karbouw gebruikten deze bijzondere locatie voor een experimenteel project. Naast vier woningen in de kerk zijn vier grondgebonden, duurzame houtbouwwoningen neergezet. En omdat het toch al een bijzonder project is, gebruikt het slimme energiesysteem waterstof als energiedrager. Pieter Pfeiffer, projectleider bij Schipper Bosch en Patrice Soffers, commercieel directeur bij Karbouw, vertellen enthousiast over deze proeftuin met technologie die nog volop in ontwikkeling is.
"Het mooiste aan ons bedrijf vind ik dat we heel divers werk uitvoeren en geen enkele klus hetzelfde is," vertelt Sven Meekes, directeur van het gelijknamige bouwbedrijf uit Zwolle bij Groenlo. "Hier legde een peetoom van mijn overgrootvader de basis voor een timmerbedrijf. Hij leefde van 1838 tot 1918. Mijn opa ging na de Tweede Wereldoorlog met zijn neef in een maatschap en startte daarmee het bouwbedrijf." Heden ten dage houdt Bouwbedrijf Meekes zich bezig met nieuwbouw, renovatie, verbouwingen en onderhoud binnen een straal van circa 50 kilometer van Groenlo.