Afdeling Twente beleeft trotse regiodag in voormalig Tubantia pand
Dinsdag 26 november 2024
De locatie, de dagvoorzitter, de sprekers en hun verhalen; alles straalde trots uit tijdens de regiodag van de afdeling Twente. Trots op Twente was donderdag 21 november dan ook hét thema van de feestelijke afdelingsbijeenkomst.
Het lijfblad van de Tukker; zo zou je de Twentsche Courant Tubantia wel mogen omschrijven. En wat is er dan een mooiere locatie voor de regiodag van de afdeling Twente dan de voormalige drukkerij van het dagblad? Zeker als het thema van de dag ‘Trots op Twente’ is. Dat de locatie aan de Getfertsingel tegenwoordig in gebruik is als evenementenlocatie, kwam natuurlijk helemaal mooi uit. Maar het werd nog beter. Als dagvoorzitter had de organisatie namelijk Kim Kötter weten te strikken. De ondernemer/presentatrice/content-creator is misschien wel het bekendste gezicht van Twente.
Mooie klus om mee te beginnen
Een welkomstwoord voor de leden was er uiteraard van Lucas Haafkes, voorzitter van afdeling Regio Twente. Hij nam de aanwezigen mee terug in de tijd, naar 1994, toen hij als jongeling van school kwam. De bouw van de Tubantia drukpershallen was destijds de eerste ‘klus’ waar hij aan werkte. Hij haalde herinneringen op aan dat indrukwekkende project, bijvoorbeeld hoe er 60 vrachtwagens beton nodig waren om een vloer te maken die stabiel en stevig genoeg was voor het geweld van de drukpersen.
Wereldwijd werken in Borne
Kim Kötter introduceerde aansluitend de eerste gastsprekers: Twentenaar Bastian Lievers en Tim Blaney Davidson. Tijdens hun studie aan de Kunstacademie in Rotterdam wonnen ze de Future Lions award in Cannes, een prestigieuze wereldwijde wedstrijd voor creatives. Dat was het begin van een duizelingwekkende reis langs wereldsteden als Londen en Parijs en opdrachtgevers als Chanel, Google, NikeFootball, Rolls Royce en KLM. Met hun Umfang Creative Agency houden ze zich bezig met positionering, strategie en ontwerp van merken en bedrijven in het digitale landschap. En dat onder meer vanuit Twente want Lievers keerde terug naar zijn geboorteplaats waardoor Umfang ook een studio in Borne heeft. De twee vertelden over hun werk voor multinationals, hoe die marketing en merkenstrategie inzetten om nieuwe medewerkers te werven, klanten te trekken en te binden. Ze konden mooi uitleggen hoe je daar als bedrijf in de bouw en infra van kunt leren.
Belicht je unieke kenmerken
Albertha Wielsma, docent opleiding Communicatie bij hogeschool Windesheim verzorgde de volgende presentatie. Met het lectoraat familiebedrijven doet ze onderzoek naar met name de marketing achter familiebedrijven. Zij legde uit dat elk familiebedrijf zijn eigen unieke rituelen, waarden en structuur heeft. Precies die zaken moet je gebruiken en belichten in je marketinguitingen om jezelf te positioneren en te onderscheiden van de rest, gaf ze aan. Dat sloot mooi aan op het verhaal van Umfang want in feite is dat niet heel anders dan wat zijn voor hun opdrachtgevers doen.
Terug naar de roots
Voor het volgende onderdeel verkaste het gezelschap van de best wel frisse Drukpershal naar Dock. Daar maakten de leden kennis met drie Twentse bouwdames: Anouk Mulder van Mulder Aannemingsbedrijf uit Beckum, Merle Scholte op Reimer van aannemersbedrijf Scholte op Reimer uit Vasse en Kim Middelkamp van Sallandse Wegenbouw uit Haarle. In een vraaggesprek met Kim Kötter vertelden ze alledrie hun verhaal over hoe ze vertrokken uit hun geboorteplaats om elders te studeren en/of werkervaring op te doen. En hoe ze vervolgens alledrie, verrijkt met ervaringen en vaardigheden, weer terug zijn gekomen om in de respectievelijke familiebedrijven van hun ouders te stappen. Inspirerende verhalen, vooral ook omdat toch vaak het beeld is dat jongeren de regio Twente inruilen voor bijvoorbeeld de Randstad en daar vervolgens blijven. De verhalen van deze drie dames tonen echter aan dat het ook heel anders kan lopen.
Een beetje minder bescheiden mag best
Laatste spreker was Daan Bonenkamp, hoofdredacteur van Tubantia. Ook hij vertrok uit Twente naar de Randstad en keerde terug om in zijn geboorteregio te gaan werken. Bonenkamp vertelde over hoe Tubantia er hard aan werkt om jonge lezers aan de krant te binden. Een uitdaging die zich goed laat vergelijken met de bouw- en infrasector. Die maakt immers ook nadrukkelijk ‘jacht’ op jongere generaties. Bonenkamp drukte de aanwezigen op het hart dat Twente zich best wat minder bescheiden mag opstellen. Bedrijven, en zeker ook de bouw en infra, mogen trots zijn op wat ze zijn en doen. Na de inspirerende boodschap werd de feestelijke regiodag afgesloten met muziek, een hapje en een drankje.
Gerelateerd nieuws
Wkb en digitalisering: twee onderwerpen die meer met elkaar te maken dan je misschien op het eerste gezicht zou denken. Vandaar dat ze donderdag 21 november allebei aan bod kwamen tijdens de bijeenkomst van de Contactgroep Digitalisering.
"Onze opa begon het bedrijf in 1935. Nu hebben mijn broer Jurgen en ik de dagelijkse leiding over de werkzaamheden van Hoogeboom. We drinken echter elke dag koffie met mijn ouders. Mijn vader is met zijn 80 jaar nog steeds betrokken. Sinds het begin van dit jaar is mijn oudste zoon Lars in het bedrijf gestapt. Op zaterdag werken zijn jongere broer en neven ook bij ons. Ja, ik denk dat we met recht kunnen zeggen dat we een familiebedrijf zijn", lacht Gert Hoogeboom.
Op uitnodiging van de VVD-fractie in Gelderland kwamen verschillende provinciale en lokale politici samen met experts uit de praktijk om te praten over de knelpunten in de woningbouw. Speciale gasten waren Peter de Groot, Tweede Kamerlid voor de VVD en woordvoerder op onder andere het woningbouwdossier, en Friso de Zeeuw, ervaringsdeskundige op het gebied van onder meer gebiedsontwikkelingen vanuit diverse (bestuurlijke) functies.