Logo Bouwend Nederland
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Het verschil tussen ict en telefonie een interview met camiel van den berg directeur telefonie van bouwend nederland telefonie

Het verschil tussen ICT en telefonie: een interview met Camiel van den Berg, directeur telefonie van Bouwend Nederland Telefonie

Donderdag 9 mei 2024

De opkomst van nieuwe technologieën heeft een revolutie teweeggebracht in de wereld van telecom. Een van de meest opvallende verschuivingen? De overgang van traditionele telefonie naar IP-telefonie en de invloed daarvan op ICT. In dit artikel vragen we Camiel van den Berg, het hemd van het lijf over deze verschuiving.

Wat is het verschil tussen ICT en VoIP?

Zo op het eerste gezicht lijkt het allemaal hetzelfde: desktops, laptops, softphones op die laptop en IP-telefonie. Maar IP Telefonie, ook bekend als Voice over Internet Protocol (VoIP), is een specifiek aspect binnen de ICT.

Hoe ontstaat een gesprek met VoIP?

Als een gebruiker een telefoongesprek voert via VoIP, wordt de spraak omgezet in digitale gegevenspakketten. Deze pakketten worden via IP-netwerken, zoals internet of bedrijfsnetwerken, naar hun bestemming gestuurd. Bij de ontvanger worden deze pakketten weer omgezet in spraak, waardoor een vloeiend gesprek ontstaat.

Waarom bellen we tegenwoordig via internet?

Een belangrijk verschil tussen VoIP en ISDN is de aard van de communicatie: realtime versus non-realtime. Als jouw telecomleverancier het goed inricht, dan wordt de spraak in realtime verzonden en ontvangen zonder merkbare vertraging. Dit zorgt voor een naadloze communicatie-ervaring, vergelijkbaar met traditionele telefonie.

Waarom komt een gesprek soms vast te zitten?

Een kleine vertraging in een gesprek is geen probleem zolang de eindgebruiker er geen last van heeft. Maar een vastgelopen gesprek is heel vervelend. Het kan komen  als verkeerde of afgesloten poorten worden gebruikt en het gesprek bijvoorbeeld daardoor achter een firewall blijft steken. Hiervoor is een QoS (Quality of Service) nodig, die helpt bij het minimaliseren van vertragingen. Daarom werkt Bouwend Nederland Telefonie werkt met de premium netwerken van Nederland.

Waarom is een goede samenwerking tussen ICT en telefonie belangrijk?

ICT maakt gebruik van dezelfde netwerken als de telecomspecialist. Een optimale bel-ervaring wordt bereikt door het prioriteren van spraak, iets wat een telecomspecialist als geen ander weet te realiseren. Tegelijk moet er rekening gehouden worden met andere apparatuur en applicaties, zoals switches, camera’s, accespoints voor WiFi, etc. Als het netwerk en de router zo zijn ingericht dat beide disciplines elkaar de ruimte geven, dan kan configuratiebeheer van de IT'er de spraak ook niet meer verstoren.

Is het raadzaam om de datalijn samen met de  telefooncentrale af te nemen?

Jazeker, door de specifieke eisen van telefonie is het zelfs verstandig om de datalijn en de telefooncentrale in één hand te hebben. Met VoIP kan de telefooncentrale virtueel worden gehost in de Cloud, waardoor je kosten bespaart en flexibel bent. De datalijnen die Bouwend Nederland Telefonie levert, hebben standaard een back-up en beveiliging van de lijn. En hier hoeft je als lid niet eens extra voor te betalen.

Bovendien kunnen IT-systemen gebruikmaken van dezelfde IP-infrastructuur die wordt gebruikt voor VoIP. Je hoeft dus maar één netwerk te onderhouden voor zowel jouw IT- als telefoniebehoeften. Dit is veel minder complex en jullie beheer wordt sterk vereenvoudigd.

 

Conclusie

De opkomst van VoIP heeft de telecommunicatie-industrie getransformeerd. Door de uitfasering van verouderde systemen zoals ISDN en de adoptie van VoIP als nieuwe standaard, hebben bedrijven toegang gekregen tot kosteneffectieve, flexibele en veelzijdige telefoniediensten. Met VoIP kunnen spraaksignalen worden omgezet in digitale datapakketten en via IP-netwerken worden verzonden, waardoor naadloze communicatie mogelijk is.

Bovendien biedt de integratie van drager en telefooncentrale in één hand voordelen op het gebied van kostenbesparing, flexibiliteit en beheers gemak, waardoor bedrijven worden aangemoedigd om over te stappen naar IP-telefonie voor een verbeterde communicatie-ervaring.

 

Waarom zou ik kiezen voor VoIP via Bouwend Nederland Telefonie?

Kies je voor Bouwend Nederland Telefonie? Dan kies je voor optimale telefonie in combinatie met ouderwets goede service. We helpen om de telefonische bereikbaarheid van jouw organisatie zo goed mogelijk in te richten. Zodat jouw klant zo snel mogelijk de juiste persoon aan de lijn heeft. Ben je benieuwd naar de voordelen? Bekijk ze hier

Meer weten over VoIP bellen?

Wil je meer weten over VoIP? De adviseurs van Bouwend Nederland Telefonie helpen je graag verder. Bel direct 0348 49 50 41 of plan een adviesgesprek via de website.

BNL Ledenvoordeel

Gerelateerd nieuws

Vrijdag 5 juli 2024
Zo blijft jouw bedrijf óók tijdens de vakantieperiode goed bereikbaar

Tijdens de vakantie staat ontspanning en rust vaak bovenaan de lijst, maar dat betekent niet meteen dat de wereld stil staat. Terwijl je medewerkers genieten van hun welverdiende vakantie, is het belangrijk dat je als bedrijf bereikbaar bent én blijft voor klanten en leveranciers. In deze blog vertellen we hoe je dit bewerkstelligt en geven wij je handige tips om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf goed bereikbaar blijft tijdens de vakantieperiode. Zo kun je zorgeloos van de zomer genieten. Lees je mee?

Maandag 22 april 2024
BNL Special Ledenvoordelen, Academy & Advies - Voorjaar 2024

De nieuwe editie van het BNL Special ledenservice magazine, voorjaar 2024, is uit. Vol met nieuws, ontwikkelingen en informatie over financiële ledenvoordelen, trainingen en adviesdiensten. Daarnaast komt een aantal lidbedrijven aan het woord over producten en diensten die zij bij/via ons afnemen.

Donderdag 15 februari 2024
Dé sleutel tot efficiënte communicatie voor bouwbedrijven met VoIP

Lagere kosten, meer flexibiliteit en een betere gesprekskwaliteit. Dat klinkt goed, toch? Met VoIP, ofwel Voice over IP (Internet Protocol) kunnen gebruikers telefoongesprekken voeren en ontvangen over het internet. En dat niet alleen, het kan ook nog eens de productiviteit en communicatie tussen werknemers verbeteren. In dit artikel lees je meer over dit krachtige communicatiemiddel om je bedrijfsresultaten te verbeteren.