1. Home
  2. Nieuws
  3. Kabinetsplannen grote ambities onvoldoende oog voor uitvoering

Kabinetsplannen: grote ambities, onvoldoende oog voor uitvoering

Dinsdag 17 september 2024

Bouwend Nederland is positief over de grote ambities van dit kabinet op het gebied van bouw en infra. In de troonrede werd terecht gewezen op 'de beleidswerkelijkheid van de tekentafel' die vaak niet aansluit op de dagelijkse praktijk. Dat herkennen we. Daarom valt het op dat deze kabinetsplannen juist op dat punt tekortschieten. We zien te weinig aandacht voor de concrete uitvoering. Woorden en procesafspraken zijn er genoeg, maar om de problemen op te lossen zijn praktische maatregelen nodig die morgen al effect hebben.

We hebben gemengde gevoelens bij de gepresenteerde plannen. We zijn enerzijds verheugd te lezen dat minister Keijzer belemmeringen voor woningbouw weg wil nemen en overbodige regels wil schrappen. Anderzijds is het maar de vraag of deze plannen op korte termijn tot meer woningen leiden. "Er moeten zo snel mogelijk nieuwe bouwlocaties worden aangewezen waar op korte termijn gebouwd kan worden. Daar ligt een cruciale rol voor provincies en gemeenten", aldus voorzitter Arno Visser. "Rijk, provincies en gemeenten moeten concrete afspraken maken over nieuwe bouwlocaties voor de korte en lange termijn. Als we deelnemen aan een Woontop, dan moet het wel daarover gaan. Er wordt al jaren gepraat, aan allerlei verschillende tafels en toch stokt het in de uitvoering."

Stikstof in blessuretijd

De politiek spreekt al jaren over het stikstofprobleem en het is zorgwekkend dat er nog steeds geen oplossing ligt. Alle geitenpaadjes zijn inmiddels bewandeld en het NPLG ligt in de prullenbak. Met als gevolg dat er na al die jaren nog steeds geen structurele, juridisch houdbare oplossing in zicht is. "Het stikstofprobleem raakt ons allemaal. Alleen vermindering van uitstoot biedt boeren toekomst en geeft ruimte om natuur te versterken, woningen te bouwen en de benodigde wegen aan te leggen", aldus Visser. "Minister Wiersma rekt tijd terwijl ze in blessuretijd op achterstand staat. Daar win je de wedstrijd niet mee."

Onvoldoende geld voor grootste onderhoudsbeurt infra

We vinden het positief dat het kabinet aan de slag wil met 'de grootste instandhoudingsopgave ooit' en daarmee de problematiek erkent. We zien in de plannen onvoldoende geld om dat ook uit te kunnen voeren. De aanleg van zeventien grote infrastructuurprojecten blijft in de pauzestand. Terwijl nieuwe infrastructuur broodnodig is voor de ontwikkeling van grootschalige woningbouw en de toenemende mobiliteit. "Het is een belangrijke stap dat dit kabinet nu de problematiek erkent en aan de slag wil met 'de grootste instandhoudingsopgave ooit'."

"De problemen worden steeds nijpender, de benodigde middelen voor vervanging en onderhoud blijven echter achter", aldus Visser. "Ook na Prinsjesdag is Bouwend Nederland benieuwd hoe dit kabinet, gemeenten en provincies de plannen voor deze enorme onderhoudsbeurt willen bekostigen. De aanleg van nieuwe infrastructuur blijft nodig om grote nieuwe woonwijken bereikbaar te maken. Dat gaat simpelweg niet zonder geld en stikstofruimte."

Richard Massar
Manager communicatie
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 26 september 2024
Bouwend Nederland ontvangt ElaadNL Outlook Bouw

Op woensdag 25 september overhandigde Onoph Caron, directeur van ElaadNL, de Outlook Zero Emissie Bouw aan Arno Visser, voorzitter van Bouwend Nederland. Dit rapport biedt een belangrijk inzicht in de verwachte elektrificatie van al het bouwmaterieel. De onderzoekers van ElaadNL verwachten een sterke groei. In het rapport wordt ook de ‘Ladder van laden voor elektrisch bouwen’ geïntroduceerd. Hierin staan verschillende laadoplossingen gerangschikt op wenselijkheid vanuit het maatschappelijke belang.

Maandag 2 september 2024
Ga jij mee naar de verbreding van de A1 bij Apeldoorn?

Momenteel wordt de A1 verbreed tussen Apeldoorn en Twello. De verbreding van dit deel van de A1, een traject van 15 kilometer, is een duurzaam voorbeeld voor toekomstige infraprojecten. Stap voor stap zijn we hier op weg naar een emissieloze, circulaire uitvoering vol nieuwe technieken. Het verduurzamen van de gehele keten maakt dit project uniek. De verbreding van de A1 Apeldoorn-Twello is in april 2025 gereed.

Donderdag 29 augustus 2024
Stikstofreductie snelste oplossing uit langjarige stikstofimpasse

Uit nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de huidige Nederlandse stikstofnormen voor schijnzekerheid zorgen en kunnen worden opgehoogd. Op verzoek van de twaalf provincies hebben wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam en TNO gekeken naar de Nederlandse rekennormen, die uitgaan van heel kleine hoeveelheden stikstof.