1. Home
  2. Nieuws
  3. Goedgekeurde werkinstructie werken met asbesthoudende voegenkit in riolering

Goedgekeurde werkinstructie werken met asbesthoudende voegenkit in riolering

Vrijdag 10 juni 2022

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft 15 april 2022 het advies van het Validatie- en Innovatiepunt Asbest (VIP-asbest) overgenomen. Daarmee is de door Stichting RIONED ingediende werkmethode voor werken met asbesthoudende kit in riolering onder de voorwaarden van de lagere risicoklasse 1 goedgekeurd. Lees verder voor meer informatie.

Riolering die tussen 1945 en 1993 is aangelegd kan asbesthoudende voegenkit bevatten. Met name rioleringsonderdelen van beton of keramiek waterdicht verbonden met voegenkit, aangelegd in de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw zijn verdacht. In de naoorlogse wederopbouwperiode tot de jaren zeventig is voor waterdichte verbinding van rioleringsonderdelen kit gebruikt met vaak enkele procenten asbest. Asbest is een kankerverwekkende stof en kan ernstige longziekten veroorzaken. Daarnaast is asbest is een zeer zorgwekkende stof en mag niet worden verspreid in de omgeving. Werkzaamheden met asbest moeten zorgvuldig worden uitgevoerd, om de blootstelling aan asbestvezels te voorkomen dan wel zo laag mogelijk onder de grenswaarden (2.000 vezels/m3) te houden. Stichting RIONED heeft een landelijk onderzoek uitgevoerd naar aanwezigheid, samenstelling en blootstelling aan asbestvezels bij noodzakelijke werkzaamheden aan de riolering. Het opgebouwde dossier toont aan dat met de beschreven werkmethoden efficiënte sanering mogelijk blijkt. De blootstelling aan asbestvezels voor de werknemers en omgeving blijft ruim onder de grenswaarden.

Afbakening werkinstructie

Voor toepassing van de werkinstructie dient aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • De werkinstructie is van toepassing voor medewerkers die riolen of rioleringselementen gaan verwijderen waarbij asbesthoudende voegenkit aanwezig is. In deze beschrijving worden met rioleringselementen bedoeld de onderdelen waaruit riolering is opgebouwd, zoals rioolbuizen, aansluitingen, onderdelen van een put, kolk of ontstoppingsstuk.
  • Uit de voorgaand aan de werkzaamheden uitgevoerde asbestinventarisatie blijkt dat het gehalte asbest in de asbesthoudende voegenkit uit maximaal 10% serpentijn en/of 2% amfibool bestaat. Als niet aan deze voorwaarde wordt voldaan dan moeten de werkzaamheden worden uitgevoerd onder de voorwaarden van risicoklasse 2.

Buiten het toepassingsdomein van deze werkinstructie vallen werkzaamheden waarbij een persoon in het riool handmatig of met gereedschappen de asbesthoudende voegenkit bewerkt en werkzaamheden aan asbestcementrioleringsbuizen.

Opleiding en instructie

Alle betrokkenen bij verwijdering van rioleringselementen met asbesthoudende voegenkit moeten vooraf een voorlichting en onderricht met betrekking tot veilig werken met asbest volgen. Daarnaast moeten de uitvoerenden instructie krijgen over de juiste toepassing van deze werkinstructie. De verantwoordelijke voorman van elke ploeg heeft tenminste de opleiding 'Verwijderen rioleringselementen met asbesthoudende voegenkit' gevolgd bij een opleidingsinstituut.

Vervolgonderzoek Stichting RIONED

Voor sanering van kit met hogere percentages asbest dan maximaal 10% serpentijn of maximaal 2% amfibool asbest of werkzaamheden niet gericht op sanering kan eveneens goedkeuring worden aangevraagd door Stichting RIONED zodra er voldoende blootstellingsmetingen beschikbaar zijn. Stichting RIONED zet het onderzoek daarom voort en ontvangt graag via e-mail inventarisatierapporten en voorstellen voor blootstellingsonderzoek.

Asbestcementleidingen

Voorts is er behoefte aan aanvulling van het werkplan asbestcementleidingen. Op dit moment valt werken aan asbestcement afvalwaterleidingen nog niet onder het werkplan. Het asbestrisico bij afvalwaterleidingen is mogelijk anders dan bij leidingen in het waterleiding- en gasnet. Uit de eerste recente bloostellingsmetingen bleek de asbestemissie beperkt. Met nog enkele aanvullende blootstellingsmetingen kan waarschijnlijk succesvol een aanvraag worden ingediend voor uitbreiding van asbestcementleidingen voor afvalwater. Daarom is RIONED tevens geïnteresseerd in blootstellingsmetingen bij werkzaamheden aan AC-afvalwater (pers)leidingen.

Meer informatie over asbesthoudende voegenkit, bepaling risicoklasse, stappenplan bij werkzaamheden aan asbestverdachte riolering, de werkinstructie 'verwijdering van rioleringselementen met asbesthoudende voegenkit' vind je hier. Als Bouwend Nederland zijn we betrokken bij de realisatie van deze werkinstructie.

Yvonne de Rijck
Adviseur techniek vakgroep ondergrondse netwerken en grondwaterbeheer
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 17 april 2025
Tom Waes in gesprek met wegwerkers

Niet alle automobilisten zijn zich bij wegwerkzaamheden bewust van de risico’s van hun rijgedrag voor zichzelf en de wegwerkers. Tijdens de jaarlijkse Bewust Veilig-dag op 26 maart werd op meer dan 1000 locaties extra stilgestaan bij veiligheidsbewustzijn. Bij Verdegro, leverancier van botsabsorbeerders, verlichtings- en verkeersveiligheidssystemen gingen wegwerkers, in een PBM-vrije zone, in gesprek met de Vlaamse acteur en programmamaker Tom Waes. Hij raakte gewond op de Antwerpse ring toen hij inreed op een botsabsorbeerder.

Maandag 14 april 2025
Bouw- en uitzendbranche verbeteren samen de veiligheid in de sector

Brancheorganisaties in de bouw en de uitzendsector werken samen aan oplossingsrichtingen om werken met en door ingehuurd personeel veiliger te maken. Denk aan het vergroten van kennis en kunde van uitzendkrachten en het versterken van de rol van de uitvoerder. De gewenste interventies worden de komende maanden in de praktijk getoetst.

Woensdag 9 april 2025
Bewust veilig verkeersregelaars inzetten

We horen steeds vaker over incidenten waarbij verkeersregelaars agressief worden benaderd of zelfs worden aangereden. Verkeersregelaars hebben recht op een veilige en prettige werkplek. De eerste stap is om al bij de opdracht te bekijken of verkeersregelaars echt noodzakelijk zijn. Laat het ontwerp daarvoor altijd op veiligheid toetsen. De tweede stap is alle opties verkennen, zoals het volledig afsluiten van de weg of een fietspad verleggen. Is er echt geen andere optie, zorg dan voor een veilige inzet volgens de richtlijnen van het CROW.