1. Home
  2. Nieuws
  3. Gemeente emmen stelt zich flexibel op bij verzoek emissieloos werken

Gemeente Emmen stelt zich flexibel op bij verzoek emissieloos werken

Maandag 23 september 2024

De Roo Emmen heeft een raamovereenkomst met de gemeente Emmen voor dagelijks onderhoud aan de riolering. Toen hun kleine kraan aan vervanging toe was, ging Erik Wolbers van De Roo in gesprek met Wilco Prigge van de gemeente over de inzet van een elektrische variant. Met succes: de gemeente stelde zich flexibel op en ging akkoord met het hogere uurtarief. 

De Roo Wegenbouw-Milieutechniek is een allround grond-, weg- en waterbouwbedrijf. De 35 medewerkers houden zich bezig met uiteenlopende infraprojecten, van het herstellen van huisaansluitingen tot het leggen van een hoofdriool. Voor de gemeente Emmen doen ze het dagelijks onderhoud van de riolering. Daarvoor is een vierjarig raamcontract afgesloten dat loopt tot en met 2026. Binnen het raamcontract gaat het vooral om het verhelpen van storingen, aldus directeur-eigenaar Erik Wolbers. Het vervangen van een riolering, na een levensduur van 60 tot 80 jaar, wordt apart aanbesteed. Dit wordt dan meestal gecombineerd met klimaatadaptieve maatregelen zoals een gescheiden hemelwaterafvoer en de inrichting van groenvoorzieningen, vertelt opzichter Wilco Prigge van de gemeente Emmen.

Beschikbaar en bruikbaar in het dagelijkse werk

De Roo investeert in emissieloos materieel bij vervanging, mits er een geschikt alternatief is. Wolbers: "Geschikt betekent dat het materieel op de markt is en bruikbaar in ons dagelijkse werk. Voor het onderhoudswerk aan rioleringen gaan meestal twee mensen met een kleine kraan en wat gereedschap op pad. Bij onze oriëntatie op een elektrische variant van die kraan, hebben we er vier uitgeprobeerd. Je kijkt naar accucapaciteit, hoe lang kan de kraan draaien voordat je moet opladen, en naar het gewicht van de machine. Als je de kraan op een aanhanger zet, mag het totale gewicht niet boven de 3500 kilo uitkomen met een rijbewijs BE." Klein elektrisch materieel is vooralsnog 1,5 tot 2 keer duurder dan een fossiele variant. Om de business case rond te krijgen, besloot Wolbers in gesprek te gaan met Prigge. Binnen het raamcontract was immers niet voorzien in emissieloos werken.

Tegemoetkoming hoger uurtarief

Prigge begrijpt de vraag van Wolbers: "We zijn bezig om de duurzame ambities uit het collegeakkoord te vertalen naar concrete maatregelen. Op dit moment vragen we bij aanbestedingen nog niet om emissieloos werken. Maar ik snap heel goed dat ondernemers zich hierop voorbereiden én dat ze om een tegemoetkoming van de hogere aanschafkosten vragen. Dus toen Wolbers bij mij aanklopte, heb ik de mogelijkheden serieus onderzocht. Onze conclusie: op jaarbasis zijn de meerkosten van de inzet van een kleine elektrische kraan best te overzien." Wolbers is natuurlijk blij met de flexibiliteit die Emmen toont: "Voor ons is het fijn dat we vervangingsmomenten kunnen benutten in de overgang naar emissieloos werken." 

Overwegingen en dilemma's

Inmiddels is 10% van het materieel van De Roo emissieloos. De twee grote kranen en een vrachtwagen worden nog niet vervangen door een elektrische variant. Dat heeft te maken met onzekerheid over de laadinfrastructuur, licht Wolbers toe. "Dit materieel is veel onderweg en ik kan niet goed overzien of we altijd kunnen laden. Een accupakket zou uitkomst kunnen bieden, maar die investering bedraagt dan ook weer 100.000 euro." Ook de nieuwe asfaltmachine wordt een brandstofaangedreven exemplaar. "Het zwaarste type trilplaat is weliswaar in een elektrische variant op de markt, maar dan moet je de accu elk half uur verwisselen. Prigge herkent de overwegingen: "Voor onze doorspuitwagen om een verstopte riolering open te spuiten, zijn wij op zoek naar een elektrische variant, maar daar zitten wat haken en ogen aan."

We staan voor dezelfde opgave

Om meer bedrijfswagens en materieel bij kantoor te kunnen laden, vroeg De Roo een zwaardere aansluiting aan. Wolbers: "Ik hield er rekening mee dat het wel eens lang kon duren, gezien alle nieuwsberichten over netcongestie. Dat viel reuze mee. Binnen twee maanden hadden we een positieve reactie van Enexis. Dat betekent dat we straks vier extra laadpalen bij ons kantoor hebben, in totaal zes." Zijn tip aan andere ondernemers: "Begin klein en houd je investeringen overzichtelijk. Schroom ook niet om het gesprek met je opdrachtgever aan te gaan." Prigge heeft een tip voor andere gemeenten: "We staan met elkaar, opdrachtgevers en aannemers, voor dezelfde verduurzamingsopgave. Dus denk mee. Ook binnen bestaande budgetten is er vaak ruimte voor flexibiliteit." 

Willemijn Visscher
Coördinator meerjarenprogramma's
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 26 september 2024
Bouwend Nederland ontvangt ElaadNL Outlook Bouw

Op woensdag 25 september overhandigde Onoph Caron, directeur van ElaadNL, de Outlook Zero Emissie Bouw aan Arno Visser, voorzitter van Bouwend Nederland. Dit rapport biedt een belangrijk inzicht in de verwachte elektrificatie van al het bouwmaterieel. De onderzoekers van ElaadNL verwachten een sterke groei. In het rapport wordt ook de ‘Ladder van laden voor elektrisch bouwen’ geïntroduceerd. Hierin staan verschillende laadoplossingen gerangschikt op wenselijkheid vanuit het maatschappelijke belang.

Maandag 23 september 2024
Verbouwstromen Forum op 8 oktober

Het Verbouwstromen Forum is een bijeenkomst voor bouwbedrijven, woningcorporaties en lokale overheden om duurzame samenwerkingen te smeden. Doel is om tegen 2030 met dezelfde middelen twee keer zoveel woningen te verduurzamen als nu. 

Donderdag 19 september 2024
Bouwhub Den Bosch: een duurzaam knooppunt voor bouwlogistiek

De weg naar emissieloos bouwen kent hobbels. Soms voel je een regelrecht 'au, maar we gaan het tóch doen, want emissieloos is de toekomst, zegt Hein van Boxtel, algemeen directeur van Van Boxtel Groep in Heeswijk. Hij realiseerde samen met partner SMART HUB Logistics een Bouwhub aan de rand van Den Bosch: een knooppunt van waaruit duurzame bouwlogistiek wordt georganiseerd.