Eerste gesprekken cao-onderhandelingen Bouw & Infra geweest
Donderdag 31 oktober 2024
Werkgevers en werknemers zijn vandaag gestart met onderhandelen over een volgende cao Bouw & Infra en hebben elkaars voorstellenbrieven in ontvangst genomen, de standpunten toegelicht en wederzijds vragen gesteld ter verduidelijking.
Het totaalpakket dat door de vakbonden wordt voorgesteld is omvangrijk en veel van de voorstellen zijn bovendien kostenverhogend. Dit pakket leidt tot onverantwoorde loonkostenstijging in de sector. Hierdoor wordt het voor werkgevers lastig om serieus op de looneis in te gaan. Een uitgebreidere reactie vanuit werkgevers volgt na een verdere analyse van de zeer omvangrijke voorstellenbrieven van de vakbonden. De voorstellen van zowel werkgevers als vakbonden zijn onder dit bericht terug te vinden.
Download hier de voorstellen van FNV, CNV en de werkgevers.
Op woensdag 6 november treffen partijen elkaar voor de tweede gespreksronde.
Gerelateerd nieuws
We begrijpen dat de invoering van het nieuwe functie- en loongebouw voor veel bedrijven een grote uitdaging is. Daarom hebben cao-partijen in onderling overleg een nieuwe invoeringsdatum vastgesteld op 31 december 2025. Dit biedt bedrijven meer tijd om de nodige stappen te zetten en het nieuwe systeem zorgvuldig te implementeren.
De uitzendbranche kan per 1 januari 2025 ook gebruikmaken van de zwaarwerkregeling voor de bouw en infra. Cao-partijen van de uitzendbranche en bouw en infra zijn dit overeengekomen. Dit is goed nieuws voor medewerkers in de bouw en infra die een aantal jaren als uitzendkracht hebben gewerkt. Onder voorwaarden tellen die jaren namelijk vanaf 2025 voor hen ook mee.
Op 26 juli 2024 is het besluit tot algemeenverbindendverklaring (AVV) van de cao Railinfrastructuur (RIS) gepubliceerd in de Staatscourant.