Bouwbedrijven en transporteur slaan handen ineen tegen aanrijdgevaar op de bouwplaats
Woensdag 6 maart 2024
Eén van de Top 5 risico’s in de infrasector is aanrijdgevaar tussen medewerkers en groot rijdend materieel op bouwplaatsen. Heijmans, Dura Vermeer en Millenaar & Van Schaik Transport roepen daarom de infrasector op om hun vernieuwende ideeën te pitchen ter voorkoming van aanrijdgevaar op de bouwplaats. Op de Bewust Veilig-dag 2024, 27 maart 2024, organiseren de drie bedrijven een innovatiemiddag in de stijl van ‘Dragons Den’. Bedrijven of individuen kunnen hun ideeën pitchen. De meest haalbare ideeën gaan de bedrijven verder uitwerken, testen en als het tot een oplossing leidt beschikbaar stellen voor de gehele infrasector.
"Veiligheid heeft een grote prioriteit in de bouw- en infrasector, maar toch vinden er nog ernstige ongevallen plaats. In 2023 heeft er zelfs een dodelijk ongeval plaatsgevonden waarbij iemand door een achteruitrijdende vrachtauto is overreden. Dat is een zeer trieste situatie die wij te allen tijde willen voorkomen,” zegt Werner van Eck, directeur Veiligheid bij Heijmans.
Maatregelen en beleid
In 2019 is het beleid reductieaanrijdgevaar opgesteld, met als uitgangspunt het toepassen van de arbeidshygiënische strategie om het risico te elimineren of minimaliseren. Scheid mens en materieel, voorkom achteruitrijden, zorg voor voldoende verlichting en draag zelf ook altijd zichtbaarheidskleding.
"Ondanks de maatregelen, de aandacht die we geven aan het voorkomen van aanrijdgevaar en het beleid reductie aanrijdgevaar, vinden er nog steeds dodelijke ongevallen plaats met achteruitrijdend materieel. Het is niet voor niets een van de Top 5 risico’s binnen de Governance Code Veiligheid in de bouw. Daarom willen dit gaan verbeteren en roepen we op tot vernieuwende ideeën," vertelt Mathijs Bakker, Manager Veiligheid bij Dura Vermeer.
Oplossingsrichting
Eén van de mogelijke verbeteringen is het optimaliseren van de aanrijdbeveiliging van groot (achteruit) rijdend materieel. Menig materieel is inmiddels uitgerust met akoestische signalering, radar of (360-graden zicht) camera’s. Deze middelen grijpen nog niet actief (autonoom) in en zijn afhankelijk van de waarneming van de bestuur of omstander. Vernieuwende ideeën liggen op het terrein van middelen die de bestuurder helpen, door waar nodig direct in te grijpen, maar die wel te combineren zijn met bouw- en transportwerkzaamheden.
"Het beste idee, of hopelijk meer dan één, gaan we samen verder ontwikkelen en direct op ons materieel uitproberen. Wij doen dit alle drie zonder winstoogmerk, ons doel is het voorkomen van ongevallen," licht Dirk Jan van Schaik toe van Millenaar & Van Schaik Transport.
Pitchen
Bedrijven of individuen kunnen hun vernieuwende idee opgeven via slimmeinfra.nl tot 21 maart 2024. Zij zullen tijdens de innovatiemiddag in Zaltbommel hun idee pitchen ten overstaan van de juryleden, Werner van Eck van Heijmans, Mathijs Bakker van Dura Vermeer en Dirk Jan van Schaik van Millenaar & Van Schaik Transport. Zij kiezen één of meerdere ideeën uit om uit te werken en te testen.
Gerelateerd nieuws
CROW heeft enkele belangrijke aanvullingen en correcties toegevoegd aan het portfolio van Werk in Uitvoering. De documenten bieden praktische adviezen en maatregelen om de veiligheid van zowel wegwerkers als weggebruikers te waarborgen.
Op de bouwplaats van The Mayor in Amstelveen overleed vorig jaar een 63-jarige werknemer van UBA Bouw. Hij kwam om na een noodlottig ongeval met een transportbok met daarop twee HSB-elementen. De veiligheidskundigen van UBA Bouw, Bouwbedrijf De Nijs en de veiligheidskundige van de bouwcombinatie van The Mayor deden onderzoek naar de oorzaken. Ze delen graag hun inzichten.
Leerlingen van de praktische mbo-opleidingen timmeren, metselen en tegelzetten leren alles wat je moet weten over het vak én over veilig werken op de bouw. Dat is het resultaat van de inspanningen van Jurgen van de Ven van Huybregts Relou in samenwerking met anderen. De kans is groot dat het hbo dit voorbeeld volgt voor alle bouwgerelateerde opleidingen.