Bouwbedrijven en transporteur slaan handen ineen tegen aanrijdgevaar op de bouwplaats
Woensdag 6 maart 2024
Eén van de Top 5 risico’s in de infrasector is aanrijdgevaar tussen medewerkers en groot rijdend materieel op bouwplaatsen. Heijmans, Dura Vermeer en Millenaar & Van Schaik Transport roepen daarom de infrasector op om hun vernieuwende ideeën te pitchen ter voorkoming van aanrijdgevaar op de bouwplaats. Op de Bewust Veilig-dag 2024, 27 maart 2024, organiseren de drie bedrijven een innovatiemiddag in de stijl van ‘Dragons Den’. Bedrijven of individuen kunnen hun ideeën pitchen. De meest haalbare ideeën gaan de bedrijven verder uitwerken, testen en als het tot een oplossing leidt beschikbaar stellen voor de gehele infrasector.
"Veiligheid heeft een grote prioriteit in de bouw- en infrasector, maar toch vinden er nog ernstige ongevallen plaats. In 2023 heeft er zelfs een dodelijk ongeval plaatsgevonden waarbij iemand door een achteruitrijdende vrachtauto is overreden. Dat is een zeer trieste situatie die wij te allen tijde willen voorkomen,” zegt Werner van Eck, directeur Veiligheid bij Heijmans.
Maatregelen en beleid
In 2019 is het beleid reductieaanrijdgevaar opgesteld, met als uitgangspunt het toepassen van de arbeidshygiënische strategie om het risico te elimineren of minimaliseren. Scheid mens en materieel, voorkom achteruitrijden, zorg voor voldoende verlichting en draag zelf ook altijd zichtbaarheidskleding.
"Ondanks de maatregelen, de aandacht die we geven aan het voorkomen van aanrijdgevaar en het beleid reductie aanrijdgevaar, vinden er nog steeds dodelijke ongevallen plaats met achteruitrijdend materieel. Het is niet voor niets een van de Top 5 risico’s binnen de Governance Code Veiligheid in de bouw. Daarom willen dit gaan verbeteren en roepen we op tot vernieuwende ideeën," vertelt Mathijs Bakker, Manager Veiligheid bij Dura Vermeer.
Oplossingsrichting
Eén van de mogelijke verbeteringen is het optimaliseren van de aanrijdbeveiliging van groot (achteruit) rijdend materieel. Menig materieel is inmiddels uitgerust met akoestische signalering, radar of (360-graden zicht) camera’s. Deze middelen grijpen nog niet actief (autonoom) in en zijn afhankelijk van de waarneming van de bestuur of omstander. Vernieuwende ideeën liggen op het terrein van middelen die de bestuurder helpen, door waar nodig direct in te grijpen, maar die wel te combineren zijn met bouw- en transportwerkzaamheden.
"Het beste idee, of hopelijk meer dan één, gaan we samen verder ontwikkelen en direct op ons materieel uitproberen. Wij doen dit alle drie zonder winstoogmerk, ons doel is het voorkomen van ongevallen," licht Dirk Jan van Schaik toe van Millenaar & Van Schaik Transport.
Pitchen
Bedrijven of individuen kunnen hun vernieuwende idee opgeven via slimmeinfra.nl tot 21 maart 2024. Zij zullen tijdens de innovatiemiddag in Zaltbommel hun idee pitchen ten overstaan van de juryleden, Werner van Eck van Heijmans, Mathijs Bakker van Dura Vermeer en Dirk Jan van Schaik van Millenaar & Van Schaik Transport. Zij kiezen één of meerdere ideeën uit om uit te werken en te testen.
Gerelateerd nieuws
Wat moeten je medewerkers weten om werkzaamheden veilig uit te voeren? Hoe worden ze zich bewust van de risico's? Hoe spreken ze hun collega’s aan op risicovol gedrag? Ook in 2025 komen deze en andere vragen weer aan bod tijdens onze toolboxen en in de Bewust Veilig-krant.
Kondor Wessels Amsterdam mag zich de veiligste bouwer van 2024 noemen. De verkiezing is een jaarlijks initiatief van KPE Bouw & Infra en Brain Based Safety. Volgens de jury onderscheidt Kondor Wessels Amsterdam zich door een sterke cultuur van veiligheidsbewustzijn en een management dat tijd en middelen investeert om de veiligheid te borgen. KAM-manager William Hollander deelt graag zijn ervaringen.
Vanuit het Programma Veiligheid in de Bouw zijn er afspraken gemaakt over het ontwikkelen van het lerend vermogen in onze sector. Hierbij is de afspraak dat wij in samenwerking met de Governance Code Veiligheid in de Bouw werken aan tools voor het melden en uitwisselen van leerervaringen.